sunnuntai 10. tammikuuta 2016

"Olen rikkonut jokaista kymmentä käskyä"


Iltaa kaikki!

Tänään aiheena on usko/uskonto ja minun suhteeni taivaanisään. Olen kasvanut kristityssä perheessä, kävimme seurakunnissa kokouksissa, meille puhuttiin paljon Jumalasta, suojelusenkeleistä ja taivaaseen pääsystä. Varmaan aika monet uskoo loppupeleissä johonkin korkeampaan voimaan, toki voit olla uskomatta, se on juuri sinun oma valinta. Minusta on ainakin lohduttavaa uskoa johonkin, ymmärtää näin elämäntarkoitus, mistä kaikki tämä on syntynyt. Kaikesta huolimatta kyllä mä usein mietin "mitä jos Jumalaa ei olekkaan" ja kaikki on vain valhetta, enkä pääsekkään taivaaseen. Juttelin kerran yhden uskovaisen naisen kanssa, joka myönsi välillä miettineensä ihan samoja juttuja ohimennen, mutta...Usko on uskon asia, sehän on kaiken pointti, että uskoo ken tahtoo ja pysyy ns "kuuliasena" sekä uskollisena tälle uskomukselleensa.


Ja mitä tuohon otsikkooni tulee, niin mietin monesti, miksi käskyjä on vain kymmenen? Toki siinä on listattu todella pahoja asioita, joita ei kannata koskaan tehdä toiselle. Ja minä en ole itse rikkonut näitä kaikkia käskyjä, kuten mm tappanut tietenkään ketään, huh. Mietin vain, että monet ovat rikkoneet kaikkia käskyjä monesti, mitä sitten tapahtuu? Saat anteeksi, kun rukoilet ja käännyt Jumalan puoleen? Aika karua sekin, en oikein tykkää kaikesta mitä raamatussa kerrotaan tai miten sitä tulkitaan. Homoseksuaalisuus on yksi suuriaihe, mutta en jaksa mässäillä sillä tälläkertaa...


Tutkin paljon uskontoa/historiaa ja olen törmännyt monenlaisiin väitteisiin Jeesuksesta, että hän olisi ollut tummaihoinen ja tämä neitsyt Maria ei olisi ollut neitsyt, vaan maksullinen. Näiden väitteiden mukaan Jeesus kävi maksullisissa ja oli hyvin karismaattinen mies. Toki monet ovat kumonneet nämä väitteet neitsyt Mariasta, että huorittelut ovat tulleet katollisen kirkon taholta, koska he eivät halunneet myöntää naisen asemaa Jeesuksen rakastettuna, sekä opetuslapsena. Minulla on outo fiilis katollisesta kirkosta, he nähtävästi vihaavat naisia, mutta tykkäävät lapsista vähän liikaakin...Hmm.


 Keskustelin erään tutun kanssa kaikesta, niin hän sanoi, ettei Jeesus ollut missään nimessä tummaihoinen vaan valkoihoinen ja kaikenlisäksi rasisti??! Hän piti muka tummaihoisia saastaisina? Aikamoisia juttuja sitä kuuleekin. Kuten kaikista asioista, myös uskonnosta liikkuu erilaisia versioita, niin positiivisa kuin negatiivisia. Usein tuntuu, ettei uskovaiset ihmiset osaa keskustella uskostaan, jos he kuulevat jotain mitä eivät halua. Minusta taas on jännittävää kuulla, sekä kertoa omia näkemyksiä, tulkintoja sekä muilta kuultua ja tietenkin raamatusta luettua tietoa.


Minulla riittäisi tästä aiheesta yllinkyllin keskusteltavaa, mutta sitä kaikkea on vaikea hahmottaa tähän blogiin ja kellokin tikittää siihen tahtiin, että alkaa olemaan nukkumaan menoaikani. Tästä on myös helpompi keskustella naamatusten, kun käydä yksin"keskustelua" blogissani, jossa toistaisin vain kysymyksiä sekä ajatuksiani moneen otteeseen, se olisi pitkästyttävää teidän kannalta, hah. Tässä kuitenkin lyhyttä pohdintaa!


Oikein hyvää yötä rakkaat! Voitte esittää kysymyksiä aiheesta tai kertoa omia ajatuksia/mielipiteitä!! Palaillaan pian.



- Joni Virtanen



3 kommenttia:

  1. Monenlaisia mietintöjä voi juuri uskonnon takia tulla...varsinkin tässä maassa joka suhteellisen läpeensä ev.luterilainen ..itse kelaan asian(oma ajatusmaailmani lähinnä buddhalainen)kristittyjen kannalta mitä suuresti ihmettelen...olen todella tavannut monia ns.uskossa olevia,ja jatkuvasti he tekevät asioita , mitkä raamattu kieltää.jos ihminen tietoisesti tekee jotain,minkä oma usko kieltää,sen jälkeen pyytää jumalaltaan anteeksi ja kaikki on sillä taas kuitattu.Pyh...juuri moisen tekopyhyyden takia aikoinaan kiinnostuin idän uskonnoista,tai ajatusmaailmasta. en kertakaikkiaan kestänyt enää näitä tekopyhiä raamatun jeesustelijoita jotka tuomitsivat kaikki muut paitsi omat tekonsa. jokainen meistä maan päällä on yhtä arvokas ja itse vihaan lokeroimista mihinkään suuntaan.itse rakastan ihmistä ihmisenä,en sitä mikä on sukupuoli.rakkaus on tärkeintä oli kohteena kuka tahansa.itse näen että ei ole olemassa homoja,lesboja jne on olemassa ihmisiä,jotka rakastavat tai ihastuvat toisiinsa.sukupuolella ei ole mitään väliä.voisin jatkaa tästä paljonkin mutta pakko mennä nukkumaan.hyvää jatkoa sinulle ja kirjoittelehan taas t. Marianne

    VastaaPoista
  2. Hyvä kirjoitus kaiken kaikkiaan, Joni! Kaikkea mahdollista (ja mahdotontakin) on vuosikymmenten saatossa tullut tehtyä, mutta ne on saatu anteeksi, niin kuin tulevatkin tekoni! Käyn viikottain teologian tunneilla ja olen huomannut, ettei raamattu ole niin "mustavalkoinen", kuin olen luullut! Ihan mielenkiintoinen "historiankirja"... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tero! Siihen lopputulokseen olen vähän itsekkin tullut raamatusta. :)

      Poista